Coachingul este o responsabilitate. Alege să îl faci profesionist.
Coachingul este peste tot - în publicații de specialitate, la emisiuni TV, poate chiar în compania ta. Cu specializări din ce în ce mai nisate și tot mai mulți oameni care și-l trec, justificat sau nu, ca obiect de activitate pe LinkedIn, putem spune că a devenit un buzzword al ultimilor ani în sfera dezvoltării profesionale și personale.
Cu toate astea, nu toată lumea îl practică într-o manieră profesionistă și sigură.
Titlul de coach nu este unul protejat de lege. Asta înseamnă că oricine se poate numi coach sau își poate numi activitatea coaching, chiar dacă nu a trecut printr-o formare în domeniu, nu deține o certificare care să îi ateste abilitățile și metodele sau nu își ghidează activitatea după un anumit cod de etică.
Prin comparație, titlurile protejate, de exemplu psihoterapeut, pot fi folosite doar de persoane atestate de Colegiul Psihologilor, după completarea parcursului educațional, iar dreptul de practică le poate fi retras sau pot fi sancționați în cazul unor abateri de la normele avizate.
Deși procesul de coaching are la bază personalizarea abordărilor pentru a răspunde tipului de client și nevoilor sale - ceea ce, în practică, înseamnă că fiecare sesiune poate arăta diferit, chiar și livrata de același coach - există bune practici, procese și limite pe care coachii profesioniști ar trebui să le respecte pentru a proteja siguranța și interesele clienților.
Gândește-te, de exemplu, la a respectarea confidențialității, a nu-și impune propriile valori asupra clientului sau a înțelege unde se oprește rolul coachingului și alte forme de intervenție sunt necesare.
Deși sunt norme esențiale, nu toți cei care se numesc ‘coachi’ aderă la ele. Iar impactul asupra clientului poate fi major - de la îndoieli cu privire la propriul set de valori, scăderea încrederii în sine până la agravarea unor probleme serioase de sănătate mintală. Un simplu search pe Google îți arată, din păcate, un număr mare de astfel de exemple.
Iar prezența acestor cazuri, care nu sunt izolate și ajung să aibă notorietate în media, pot afecta semnificativ încrederea și credibilitatea coachingului profesionist.
Nu în totalitate.
Există (din păcate) și în cadrul altor industrii, cu titluri protejate, suficienți practicieni care nu își îndeplinesc rolul conform standardelor profesionale și în interesul clienților lor.
De asemenea, există numeroși coachi care nu au o certificare formală, care își fac meseria cu grijă, dedicare și rezultate excelente.
Totuși, certificarea în coaching aduce un număr de beneficii pentru coachi, clienți și industrie.
În România, 79% dintre cei care iau în considerare să apeleze la coaching consideră certificarea importantă sau foarte importantă. De asemenea, 88% din persoanele și organizațiile care apelează la servicii de coaching au așteptarea ca furnizorul lor de servicii să aibă o certificare. (ICF Global Coaching Study and Future of Coaching Report, Romania, 2023)
Încrederea este cea mai importantă componentă a relației dintre coach și clientul sau.
A fi certificat de către o instituție avizată crește gradul de încredere al clienților că deții instrumentele potrivite pentru a-i susține în provocările cu care se confruntă și că investiția lor în serviciile tale - timp, bani, energie, deschidere - este justificată.
De asemenea, credibilitatea oferită de certificare este ceea ce te poate diferenția pe tine de cei care nu practică coachingul într-un mod profesionist. Asta nu este doar un beneficiu important pentru client, care va primi suportul de care are nevoie, dar te va ajuta pe tine să îți crești brandul personal în industrie.
Pentru a obține o certificare, este necesar să fi trecut printr-un program de formare acreditat și să faci dovada abilităților tale prin promovarea unui examen.
Acest proces îți oferă o bază solidă de tehnici și metode testate și validate, pe care să le folosești în practica ta.
Într-adevăr, în coaching nu există ‘rețete’ și nu orice instrument se potrivește în fiecare caz. Ăsta e un proces de descoperire și adaptare pe care tu va trebui să îl faci, alături de clientul din fața ta. Există totuși o serie de tehnici care și-au demonstrat eficiența și altele care nu se încadrează ‘în spiritul coachingului’ (Un coach care îți spune ce să faci nu este un coach!).
Mai mult, certificările internaționale au o valabilitate limitată, iar pentru o prelungi, este necesar să faci dovada învățării și perfecționării continue ca profesionist.
Asta te face responsabil de a rămâne constant la curent cu evoluția industriei, de a-ți aduce în portofoliu instrumente noi. În timp, asta te ajută să te dezvolți și să devii un suport din ce în ce mai bun pentru clienții tăi.
În coaching lucrăm cu provocările, visurile, emoțiile oamenilor; arii sensibile, personale și care implică un grad ridicat de vulnerabilitate din partea clientului.
Un cod de etică profesională ghidează activitatea coachului și deciziile pe care acesta le ia și protejează interesele clientului. Poți vedea ce include codul de etică al ICF aici.
Obținerea unei certificări demonstrează aderarea ta la codul de etică al organizației. Asta le comunică clienților valorile tale ca profesionist și le dă un grad în plus de siguranță legat de activitatea ta.
În plus, în cazul ICF, coachii certificați care nu respectă în practica lor codul de etică, pot fi raportați și trași la răspundere de către organizație, oferind astfel o modalitate în plus de a asigura integritatea profesiei.
Cum spuneam, există coachi care își îndeplinesc datoria față de clienții lor într-un mod profesionist și fără să dețină o certificare. Folosesc tehnici validate, învață constant și dau dovadă de etică profesională, câștigând astfel credibilitate.
Cu toate astea, există contexte în care certificarea formală este o cerință obligatorie. Dacă vrei să lucrezi, ca expert, cu instituții publice sau în proiecte finanțate prin fonduri europene, este necesar să fii certificat.
De asemenea, dacă vrei să îți găsești clienți prin intermediul diferitelor platforme sau organizații terțe, trebuie să știi că majoritatea dintre ele (BetterUp, CoachHub etc.) solicită o dovadă de certificare pentru a te înregistra.
Așadar, dacă extinderea businessului tău de coaching este relevantă pentru tine, acum sau în viitor, este util să iei în considerare să ai o certificare.
Nu. Așa cum poate ți-ai dat seama deja, certificarea nu este o necesitate pentru a practica coachingul
Certificarea, fie ea națională sau internațională, reprezintă un beneficiu pentru tine ca și practician și un nivel în plus de asumare a responsabilității tale față de profesie și de clienții tăi.
Națională sau internațională.
În România, certificarea națională este oferită de către Autoritatea Națională pentru Calificări, în urma absolvirii unui program de formare acreditat și promovarea unui examen.
La nivel internațional, cea mai populară și recunoscută formă de certificare este cea oferită de International Coaching Federation (ICF). Aceștia oferă 3 niveluri de certificare, în funcție de experiența acumulata la momentul certificării. Poți afla mai multe despre procesul lor de certificare aici.
Certificarea este acordată persoanei, atestând că el sau ea îndeplinesc criteriile pentru a practica coaching profesionist.
Acreditarea este acordată programelor de formare în coaching, atestând calitatea programului, profilul formatorilor, oportunitățile de practică și calitatea absolvenților.
Fie că iei în considerare sau nu o certificare pentru tine, când faci alegerea unui program de formare în coaching, ia în considerare acreditarea acestuia. Alegerea unui program de formare este prima dovadă de responsabilitate față de tine și de clienți.
Orice ai alege, alege să fii profesionist.
Programele de formare în coaching ale Coaching Partners sunt acreditate național și internațional. La finalizarea programelor, cursanții îndeplinesc toate criteriile pentru a-și obține, la rândul lor, certificările.
Află mai multe despre programele noastre aici. Iar dacă vrei să stăm de vorbă despre procesul de formare, lasă-ne un mesaj.