ROLUL MOBILIZATOR AL POVESTILOR IN COACHING

 

În relaționarea cu un grup sau o echipă de oameni, unul din instrumentele cu impact este povestea.

Vă mai amintiți poveștile din copilărie ? Înclin să cred că da.

Care este motivul pentru care încă vi le mai reamintiți după atâția ani ? Impactul emoțional pe care vi l-au provocat atunci când le auzeați.

 

Așa că o poveste care crează un impact emoțional poate constitui un element fie de conectare cu audiența, fie de ridicare a nivelului de energie/angajament al unui grup. Din această perspectivă cred că este util să știm cum poate fi construită o poveste cu impact.

 

Iată câteva recomandări în acest sens, pe care le-am regăsit pe parcursul lecturilor mele.

  1. Începe cu sfârșitul

Ce să învețe participanții la final?

Cum să se simtă participanții la final ?

Ce să facă la final ?

EXEMPLU: Săptămâna trecută am lucrat cu o echipă de manageri care era preocupată de ……(o preocupare similară cu cea a participanților).  Ceea ce ei urmăreau era să … (Ce să învețe participanții la final ). La finalul întâlnirii mi-au spus că se simt (cum să se simtă ) și au plecat cu hotărârea de a face … ( ce să facă )

 

  1. Angajează participanții în povestea ta

O poveste de impact le dă participantilor ocazia să își extragă propriile învățături și să își împroprieze povestea. Astfel ea devine și a lor și impactul este mult mai puternic.

EXEMPLU:  Echipa cu care am lucrat avea componența asemănătoare cu echipa voastră și se confruntau cu provocări foarte asemanatoare cu cele declarate de voi.

 

  1. Dă-le voie participanților să tragă propriile concluzii (nu le trage tu!)

Când oamenii înțeleg (au finalizat procesul rațional de explorare) ei se opresc din gândire.

Atunci când intenția ta este să “sădești seminte” care să aibă un impact major pentru participanți, nu explica concluziile/morala poveștii!

EXEMPLU: Ceea ce este interesant este că în timpul unei întâlniri de 90 minute au reușit să ia decizii pe care le amânasera de mai bine de 6 luni.

 

  1. Crează/folosește personaje apreciate de participanți

Oamenii au tendința de a le place poveștile în care este vorba despre personaje asemănătoare lor.

EXEMPLU: Îmi aduc aminte cel mai pregnant de …X…. , care în fapt era liderul informal al echipei și nu era recunoscut ca atare de …Y…….,  liderul ei.

 

  1. Condu participanții printr-ul “carusel” de emoții

În marea majoritate a cazurilor, emoția covârșește rațiunea.

Spune o poveste în care personajul/personajele trec printr-un ciclu: șoc, mânie, rezistență, acceptare, acțiune și succes. Pe parcursul povestirii trăiește acele emoții/stări, care se vor transfera astfel către participanți (oamenii nu vor ține minte ce le-ai spus sau făcut; vor ține minte cum i-ai făcut să se simtă !)

EXEMPLU: În întâlnirea lor, …Y…..  l-a agresat verbal pe …X….. , reproșându-i că este vinovat de pierderea contractului cu clientul X. La început …X…..  a fost șocat și pentru câteva zeci de secunde a rămas fără glas. Întrucat cu doar câteva ore înainte, clientul îi confirmase că va semna contractul.

Sperăm că aceste câteva recomandări vă vor ajuta în a construi povești cu impact.

 

În cazul în care sunteți interesați de a învăța tehnici și abordări eficace de coaching de grup și de echipă, contactați-ne la contact@coachingpartners.ro sau la 0773 948 264.

 

 

Leave your thought

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.