Strategia Disney pentru creativitate

Un articol de Nic Enache,
absolvent al cursului „Coach pentru Campioni”

 

Coachingul „clasic” are două repere clare: TGROW și întrebări. Primul reper se referă la strategie, al doilea la instrumente. Voi, cei care ați trecut sau treceți prin procesul de formare a unui coach, știți la ce mă refer. Cei care nu ați trecut încă,  aceasta înseamnă pe scurt să faci niște pași (TGROW – Topic, Goal, Reality, Options and Way Forward/Wrap Up) în timpul cărora să pui întrebări relevante pentru clarificarea subiectului în cauză. Folosește aceste două repere, urmează acest proces și rezultatul nu va întârzia să apară.

Aceste repere asigură și definirea coachingului față de domenii în care poate aluneca ușor, recte psihoterapia și consultanța. De aceea, unele instrumente, metode, exerciții folosite în psihologie sau management s-au strecurat insidios în coaching, acolo unde întrebarea este atot-puternică.

Matricea priorităților (Eisenhower), experiența scaunului gol, matricea Gantt, sistemul de forțe, metode de relaxare au intrat în practica coachingului, ca instrumente care ajută clientul, atunci când este nevoie, să răspundă întrebărilor adresate de coach. Aceste metode nu înseamnă răspunsul la întrebare, ci doar instrumentul cu care poți „săpa” după răspuns, atunci când acesta nu apare prea ușor și ai nevoie de instrumentul care să-l evidențieze. Nu te abați de la proces, ci introduci un element ajutător pentru client. Atât.

Un astfel de instrument este oferit de către Programarea Neuro-Lingvistică sub numele „Strategia Disney pentru creativitate”, putând fi folosit în faza de planificare (O – options, what is possible). Strategia Disney presupune trecerea mentală (când este posibil, se stabilesc locuri diferite în cameră unde clientul poate să stea pentru fiecare rol) prin trei roluri diferite: Visător, Realist și Critic.

Visătorul își permite să creeze posibilități, să fie vizionar, să vadă imaginea de ansamblu, sistemic. Nu are nicio constrângere în creativitatea sa.

Realistul organizează, evaluează, planifică, elaborează un plan de acțiune.

Criticul verifică planul, caută punctele slabe, gândește ce ar putea da greș, ce daune ar putea apărea. Se face apoi revenirea în poziția Realistului care face ajustările necesare, pe baza observațiilor Criticului. Apoi, Criticul are din nou cuvântul, făcându-se trecerea Realist-Critic și invers până ce Criticul nu mai are observații de făcut. Acum, Realistul are un plan foarte bun, fezabil, care poate fi aplicat imediat.

Aplicarea acestui instrument este simplă, ușoară și are rezultate vizibile în timp scurt. În finalul aplicării strategiei Disney, clientul are deja un plan care poate fi implementat cât de curând. El singur a găsit punctele slabe și le-a corectat, pe baza creativității proprii. Nicio regulă a coachingului nu a fost încălcată și pasul O din GROW a fost rezolvat.

Spor la treabă!

Leave your thought