Liderii evită, ”repară” și tolerează – comportamente ”normale” nefuncționale de Costel Coravu

Liderii evită, „repară” și tolerează – comportamente „normale” nefuncționale 

costel-coravu-coaching-partnersCOSTEL CORAVU

Una din plângerile frecvent întâlnite la conducătorii de organizații/companii se referă la nivelul scăzut de angajament al membrilor ei. Iar angajamentul oamenilor nu ține de rațiune ci de partea emoționala a lor.

Cele mai frecvent întâlnite modalități de abordare de către lideri a situațiilor/conversatților încărcate emoțional sunt evitarea lor, sfătuirea/argumentarea și/sau tolerarea/neadresarea lor. Partea „proastă” în cazul acestor abordări este că nu contribuie în nici un fel la modificarea comportamentelor celor în cauză și deci conduc la perpetuarea comportamentelor nefuncționale.

Am citit de dimineață un articol scris de Marcia Reynolds în legătură cu capacitatea/abilitatea liderilor de a gestiona situațiile emoționale și cu impactul pe care aceasta (in)capacitate îl are asupra nivelului de angajament al celor pe care îi conduc și care m-a determinat să scriu acest articol, pentru a transmite mai departe idei care pot veni în sprijinul celor care sunt răspunzători de alți oameni (o parte din cele scrise aici sunt preluate din articolul în cauză).

Voi începe cu vestea bună: modalitatea de gestionare a emoțiilor se educă.

Există însă și o veste „rea”: dacă cineva nu a fost educat să le recunoască, să le admită și să vorbească despre ele, este foarte probabil ca, într-o situație cu o încărcătură emoțională ridicată, persoana în cauză să devină tensionată, nerăbdătoare și să dea sfaturi nepotrivite (deși bine intenționate).

O mare parte din liderii cu astfel de comportamente le justifică prin sintagme de genul „ Dacă încurajez oamenii să vorbească despre emoțiile lor, voi spune lucruri pe care în mod normal nu le spun” sau „ Nu am timp pentru „dramele” lor personale” sau „ Sunt plătit ca să produc rezultate, nu să le ascult văicărelile„.

A avea o capacitate scăzuta de a gestiona situațiile emoționale nu înseamnă că acea persoana este „rea„ în sine. Ci doar că nu s-a antrenat în acest sens. Consecințele, din păcate, sunt multiple:

  • un impact mult mai scăzut asupra celor din jur
  • relații nefuncționale (atât profesionale cât și personale).
  • Nivel de angajament scăzut
  • Rezultate mult sub cele posibile

Capacitatea de a înțelege și gestiona emoțiile ține de înțelepciune. Liderii care își dezvoltă această capacitate pot susține conversații cu putere și de impact, care duc la creșterea nivelului de angajament/implicare, a gradului de inovare/asumare  al celor cu care conversează și în consecință la rezultate cu mult peste cele „normale”.

A fi prezent la ceea ce simți sau ceea ce simt ceilalți poate fi la început amenințător sau chiar dureros. Iată cateva recomandări făcute de dr. Marcia Reynolds care pot reduce impactul de acest gen în timpul unor conversații „dificile”:

  1. Respiră de câteva ori, relaxează-te și nu spune nimic (Relax).

Lasă timp celeilalte persoane să treacă peste/„consume” emoția în cauză, făra a se simți vinovată pentru asta.

 

  1. Permite celeilalte persoane să aibă o reacție emoțională (Acknowledge)

Oamenii s-ar putea simți neconfortabil din cauza reacției lor emoționale și ar putea să își ceară scuze pentru ea. Spuneți-le că înțelegeți reacția lor, astfel încât să nu se simtă ca fiind „greșiți” sau inadecvați.

.

  1. Nu încercați să „reparați”/corectați persoana în cauză și să le dați sfaturi/sugestii fără să le fi solicitat. (Don’t advise)

Chiar și atunci când va solicita părerea/sfaturi, este mai util să le puneți întrebări care să îi ajute să înțeleagă mai bine situația în cauză și să o abordeze rațional.

 

  1. Atunci când încep să se apere, nu puneți „gaz pe foc”. (Don’t fuel the fire)

Nu vă enervați sau nu terminați conversația ca fiind irelevantă. Acordați-le timp să „descarce sacul”/să scadă „presiunea” acumulată.

 

  1. Dacă le este frică de ceva, întrebați care sunt consecințele de care le este frică și ascultați ce spun. (Don’t argue)

Nu le spuneți că nu au de ce să le fie frică. Nu-i contraziceți. Încurajați-i să spună mai mult despre situația în cauză prin întrebări care demonstrează că sunteți curios, interesat și că vă pasă. Ascultați cu curiozitate și sprijiniți-i să discearnă între realitate și interpretări/presupuneri.

 

  1. La finalul conversației întrebați ce au descoperit/învățat în urma ei (Wrap up)

Declararea/recapitularea celor conștientizate contribuie la întărirea procesului de învățare și la creșterea puterii/energiei oamenilor, dându-le o senzație de control. În cazul în care încărcătura emoțională nu a scăzut în mod relevant, propuneți o altă întâlnire când persoana în cauză nu se mai află sub impactul unor astfel de emoții.

 

Oamenii au emoții. Când sunt „judecați” pentru asta, nu înseamnă altceva decât că sunt judecați pentru că sunt umani. Asta creează întotdeauna o reacție. Pentru un lider este important să ajungă la țelul dorit chiar și în situații încărcate emoțional.

Tehnicile recomandate mai sus nu sunt altceva decât tehnici de coaching. Din ce in ce mai mulți lideri încep să învețe și să aplice astfel de tehnici, cu rezultate surprinzător de bune. Dacă sunteți interesați de a învăța și antrena astfel de abordări, puteți găsi detalii despre programele noastre specifice la www.coachingpartners.ro .

Dacă aveți întrebări sau vreți să avem o conversație în legătură cu modul în care puteți deveni mai performant la lider, contactați-ne la contact@coachingpartners.ro .

Leave your thought