INFRANAREA sau AMANAREA RECOMPENSEI

ÎNFRÂNAREA sau AMÂNAREA RECOMPENSEI – Un indicator de performanță

un articol de Costel CORAVU PCC (ICF)

Am recitit de curând într-un articol relatarea experimentului făcut în anii ”60 la Universitatea Stanford din SUA, referitor la evoluția în viață a unor copii, în funcție de capacitatea lor de a rezista tentațiilor de moment.

Pentru cei care nu știu experimentul, îl redau în continuare pe scurt, pentru a putea lega de el comentariile mele ulterioare.

Dl. Profesor Walter Mischel a lucrat cu câteva sute de copii între 4 și 5 ani, pe care i-a invitat într-o camera, separat, i-a invitat să se așeze pe un scaun și în fața lor a pus o măsuță cu o prăjitură pe ea. Apoi le-a spus că el va ieși din cameră și va lipsi câteva minute și, dacă nu vor mânca prăjitura până când se întoarce, vor căpăta înca una pe lângă cea de pe masă. Dacă în schimb o vor mânca înainte de a se întoarce el, nu vor mai primi o altă prajitură.

Unii dintre copii au mâncat prăjitura deîndată ce profesorul a ieșit. Alții s-au abținut pentru ceva timp, dar până la urma nu au rezitat tentației și au mâncat prăjitura înainte de întoarcerea profesorului. Doar câțiva dintre copiii testați s-au abținut și nu au mâncat prăjitura înainte de întoarcerea profesorului.

Partea relevantă a experimentului a avut loc câțiva ani mai târziu. Pe parcurs ce copiii au crescut, s-a constatat ca cei care s-au abținut obțineau rezultate mai bune la învățătură, aveau un procent de obezitate mai scăzut, răspundeau mai bine la stress, aveau relații mai bune cu părinții și cu cei din jur și în general aveau rezultate mai bune și în alte domenii ale vieții decât ceilalți.

Cercetătorii au urmărit acești copii mai bine de 40 de ani și cu fiecare evaluare au constatat că cei care au avut puterea să se abțină aveau succes în orice își propuneau. Altfel spus, concluzia lor a fost că înfrânarea poftelor (de moment) joacă un rol important în succesul oamenilor.

Citirea articolului m-a dus cu gândul la ceea ce propovăduiesc toți maeștrii spirituali ( inclusiv sfinții părinți în religia creștină ) ca modalitate de a înainta pe calea desăvârșirii umane/spiritual: înfrânarea/asceza/postul.

Influența acestei abordări constă în faptul că nu este altceva decât un antrenament de întărire a voinței, de exersare și manifestare a liberului arbitru. Atâta timp cât dăm curs poftelor, asta nu înseamnă altceva decât că suntem ”robi” ai acelor lucruri/circumstanțe exterioare, de care devenim dependenți, cedându-ne dreptul la libertate și putere așa cum, în spiritutualitatea iudeo-creștină, Isav, primul născut al patriarhului Isaac, a cedat dreptul său de întâi născut, care moștenea practic toată averea tatălui/conducătorului familiei, pentru un blid cu linte oferit de fratele său, Iacob, ca preț de vânzare a acestui drept, pentru că îi era foame.

Și dacă foamea în sine ar putea părea un bun motiv pentru neînfrânare, vă invit să reflectați de câte ori pofta este cea care îi domină pe oameni și căreia îi  cedează, chiar dacă nu le este foame.

Probabil că vă întrebați în acest moment care este legătura dintre înfrânare și succes ?

Dacă pornim de la o definiție a succesului ca fiind împlinirea/manifestarea propriei voințe, putem observa că neînfrânarea nu este altceva decât cedarea propriei voințe, în timp ce înfrânarea este o manifestare a ei.

Venind într-un registru mai aproape de practica de zi cu zi, vă invit să reflectați asupra următoarelor întrebări:

  1. Care sunt poftele/obiceiurile cărora le dau curs în mod frecvent ?
  2. Care este recompensa pe care o am atunci când cedez acestor pofte/obiceiuri ?
  3. Care sunt consecințele acestui fapt ? În ce măsură mă ajută/mă împiedică să am succes în cele pe care mi le-am propus ?

Odată identificate răspunsurile la întrebările de mai sus și în cazul în care vreți să diminuați/renunțați la pofte, cea mai puțin solicitantă abordare este amînarea recompensei.

Iată câtve exemple de beneficii pe care le puteți avea în cazul în care vreți să aplicați această abordare:

  • Dacă veți amâna achiziționarea de produse culinare care nu sunt bune pentru sănătate ( de ex chipsuri, dulciuri, țigări, alcool … ), veți avea o sănătate mai bună.
  • Daca veți amâna pauza/repausul în cazul unor exerciții fizice, veți dobândi atât un trup mai sănătos și mai puternic cât și, în funcție de scopul urmărit, o abilitate specifică mai bună

În cele din urmă totul se reduce la o alegere ( care este de altfel esența liberului arbitru J ):

  • Efortul disciplinei pe termen scurt și succesul pe termen lung

VERSUS

  • Distracția/plăcerea pe termen scurt și insuccesul pe termen lung.

Din păcate lucrurile nu stau chiar atât de simplu. Mai intervine un factor care poate influența în mod major alegerea de mai sus. Și anume educația/experiența de viață de până atunci.

În cazul în care recompensa promisă/așteptată pe termen mediu/lung nu a fost prezentă, în special la vârste fragede – în copilărie (vezi cazul părinților care promit astfel de recompense copiilor și nu mai respectă promisiunile), persoana în cauză își formează o convingere de genul ” nu da vrabia din mână pe cioara de pe gard”. Astfel că, întărită de aceste convingeri, alegerea nici măcar nu mai este conștientizată și persoana în cauză cedează liberul său arbitru, voința sa proprie, în mod automat, unor lucruri din afara lor. Cu consecințele de rigoare!

Firul roșu care unește studiile făcute în acest domeniu este următorul: dacă vrei să ai succes, este necesar să îți dezvolți abilitatea de a fi disciplinat și consecvent în a face ceea ce ți-ai propus, fără a te lăsa distras de recompense pe termen scurt, oricât de ”atrăgătoare” ar fi.

Recomandarea pentru a te antrena în disciplină este să începi cu mici schimbări/amânari ale recompensei ( de ex să amâni cu 30 min obiceiul în cauză – cum ar fi aprinderea unei țigări, pornirea televizorului … ). Această tehnică o putem numi ”experimentarea succeselor imediate”. Pe parcurs ce începeți să aveți percepția că chiar puteți să faceți ceea ce v-ați propus, puteți extinde durata amânării până chiar la punctul de a renunța complet la acel obicei ( dacă vreți asta ).

Iată cîțiva pași pe care îi puteți face pentru a vă crește abilitatea de a vă construi succesul dorit:

  1. Alegeți o schimbare a obiceiului care nu necesită mult efort fizic și/sau de voință
  2. Alegeți o schimbare a obiceiului care nu necesită mult timp de pregătire.
  3. De fiecare dată faceți pași mici în evoluția antrenamentului ( conform cu proverbul chinez că o călătorie de o mie de mile se face cu pași mici )
  4. Exersați acea schimbare în fiecare zi ! ( conform cu proverbul chinez că dacă vrei să prinzi pește, dai în fiecare zi la pește, si nu dai o zi iar trei zile usuci năvodul, sau, cum recomandă scriitorii de succes să nu treacă nici o zi fără să scrii ceva, nu contează ce și/sau cât – dacă vrei să fii un scriitor )

Încet dar sigur vă creșteți astfel capacitatea de a putea trece de la acțiunile pe care le puteți face ușor la cele care necesită mai mult timp și efort în sensul împlinirii voinței voastre.

 

Leave your thought